Wednesday, December 29, 2010

Musuh Superhero Islam

Salah satu ciri sastera genre superhero adalah di mana ciri utamanya adalah wujudnya konflik antara kuasa baik dan kuasa jahat.

Dengan mengambil kisah Nabi Musa sebagai model cerita superhero Islam, musuh superhero Islam adalah manusia yang mengaku dirinya sebagai tuhan.

Dalam kisah Nabi Musa, musuh beliau adalah firaun Mesir yang mengaku dirinya Tuhan dan memaksa hamba rakyat supaya menyembah dirinya. Sesiapa yang tidak mahu menyembahnya dihukum mati dengan cara yang sangat kejam iaitu dengan menyalib mereka di hadapan orang ramai.

Itulah yang dilakukan oleh firaun Mesir kepada ahli-ahli sihir yang telah beriman kepada Allah selepas mereka melihat bagaimana tongkat Nabi Musa telah bertukar rupa menjadi ular besar yang kemudian telah menelan ular-ular yang dihasilkan secara tipu daya ahli-ahli sihir itu.

Jadi, pertentangan antara superhero Islam dengan musuhnya adalah pertentangan kepercayaan tentang Tuhan. Ini sangat berbeza dengan cerita-cerita superhero konvensional di mana konfliknya adalah antara kuasa baik dan kuasa jahat yang tiada mempunyai kaitan dengan Tuhan.



No comments:

Post a Comment