Monday, December 27, 2010

Superhero Islam adalah Penolong kepada Perempuan


Dengan mengambil Nabi Musa sebagai model superhero Islam, maka salah satu peranan superhero Islam adalah sebagai penolong dan pembela kepada kaum perempuan, bukan sebaliknya.

Dalam suatu peristiwa, Nabi Musa yang sedang dalam kembara, telah terjumpa dengan dua orang gadis adik beradik yang dalam kesusahan, lalu beliau menolong mereka.

Peristiwa itu berlaku di tengah padang pasir di tepi sebuah telaga air. Ada sekumpulan penggembala kambing sedang memberi kambing-kambing mereka minum. Selepas selesai, mereka meletakkan semula batu besar yang dijadikan penutup telaga itu supaya airnya tidak kering oleh panasnya matahari. Padahal, mereka nampak ada dua orang perempuan sedang menunggu giliran mahu memberi minum kambing-kambing mereka. Batu itu pula terlalu berat bagi kudrat perempuan mengangkatnya.

Pada waktu itulah Nabi Musa sampai ke tempat itu lalu beliau mengangkatkan batu tersebut supaya 2 orang gadis itu dapat memberi minum kambing-kambing mereka.

NOTA: Bandingkan sifat superhero Islam dengan superhero Melayu yang bernama Hang Tuah. Hang Tuah telah menipu Tun Tijah demi menyukakan hati sultan Melaka. Hang Jebat pula telah menzalimi gundik-gundik sultan Melaka dengan memperkosa mereka lalu membunuh mereka atas nama membalas dendam kezaliman sultan itu.



1 comment:

  1. boleh jadi sejarah melayu telah diputarbelit oleh penjajah untuk merosakkan sejarah melayu

    ReplyDelete